Machala a Jambelí

5. dubna 2006 v 5:32
MACHALA A JAMBELÍ
Do Machaly přijíždíme o půlnoci. Ve městě vládne 32 stupňové horko a vzhledem k rozsáhlým dešťům se podzemí zalilo vodou, a tudíž nás na ulici vítají pobíhající šváby a sem tam nějaká ta krysa Boženka. V hotelu pouštíme větráky naplno a schváceni po cestě a horkem rychle usínáme. Druhý den následuje tradiční pobřežní ekvasnídaně a přesun na ostrov Jambelí. Banánový přístav Puerto Bolívar je z Machaly v dosahu MHD a následně je třeba přejet asi půl hodiny lodí na ostrov Jambelí - takový víkendový park oddechu a kultury obyvatel Machaly.
Do Jambelí jsme směřovali ze dvou důvodů: ten první byly mangrovové háje (jedny z posledních v Ekvádoru) a ten druhý byla prostě pohoda na ostrově, na slunci a u moře.
Po příjezdu jsme se ubytovali, dle rady místňáka, v jediné ubikaci, kde se prý ubytovávají "gringos" a to v cabaňas "La Luna". Bambusové chajdy vlastní a spravuje Holanďanka pozdního středního věku žijící v Ekvádoru již dvanáctý rok s jejím "BobMarleyovským" přítelem jamajského vzezření, Ángelem a jejich malou dcerou. Reggae jelo naplno celé dva dny našeho pobytu, zatímco Ángel mačetou sekal porost kolem ubikací, přičemž v dýmce dobrou náladu přiživoval zeleným listem. Zdálo se nám, že Ángelovi ani Holanďance tam k životu vůbec nic nechybí.
Podruhé v Ekvádoru přišel na řadu repelent. Komáři se ženili. Přítomná psí skvadra měla rozškrabané frňáky a kožichy a neustále se drbala, zřejmě také přívalem blech. Koupel v moři byla úžasná. Voda nebyla ani tak čistá jako neuvěřitelně teplá. Vlny ideální na surf. Chlapci si v nich lebedili až tak, že jedna z vln vymrštila Martina na břeh, kde si následně do krve odřel záda. Večer následovalo pozorování západu slunce pod palmou. Snídali, obědvali a večeřeli jsme přímo na pláži pod deštníky za teplého vánku. Uááááááá.
Poslední den pobytu následovala výprava do mangrovových hájů s rastaprůvodcem Ángelem. Nejdříve jsme Ángela naštvaně vyhlíželi stojíc po kolena v bahně. Když se ani po půl hodině čekání neplavil, málem jsme i výlet odřekli, rasta klídek odsaď podsaď. Ángel však s jeho reggae úsměvem a ledovým klidem připlul ještě, než jsme stihli odejít. Vzhledem k tomu, že jsme Ángelovi den před plavbou sdělili, že neumíme pádlovat (po amazonské zkušenosti kde se pádlovalo o 106 a furt), tak jsme to měli i s lidským motorem - Ángel nepochopil, že se jednalo o vtip. Druhou kocábku odpádloval Edison, který jakožto obyvatel Galapág nechtěl vypadat jako "neuměl".
Jak jest uvedeno výše, tyto mangrovy jsou jedny z posledních v Ekvádoru. Zejména protože se tyto háje bohužel nacházejí v místech, která jsou příhodná pro chov krevet a ty jsou ekvádorským vývozním artiklem číslo 4. Ve stromech spatříte zejména velké množství rozličného ptactva, po kořenech lezou červení krabi, ve větvích jsou maskovaní velicí leguáni. Při proplouvání mangrovami je slyšet srandovní zvuky otevírajících se škeblí, které místní loví na prodej a k jídlu. Slunce pere a pere a vzhledem k naší nepřipravenosti si na rozpálené hlavy nasazujeme trika. Vzápětí na holá těla útočí krvelační komáři. Kdo použil repelent, vyhrává. Edison, k jeho velké smůle, jako obyvatel Galapág repelentem pohrdá a komáry chrání a vzhledem k tomu, že měl triko na hlavě a u toho musel ještě pádlovat, tak jej komáři sežrali tak, že na jeho zádech na konci plavby nezbylo místa nepokrytého brutálně nateklými štípanci. My, jako správní kamarádi a neveslující skety, jsme jen zezadu sledovali, jak na jeho záda usedají další a další komáři a šeptem se vsázeli, kde se teď plácne a společně s pádlujícím Ángelem se tomu hlasitě smáli. Ángel nás zavezl do nitra mangrovových hájů, kde jsme sestoupili z loděk a lezli po mangrovových kořenech, které jsou překvapivě pevné. S Ángelovou rasta pohodou, úsměvnými hláškami a poštípaným Edisonem bylo o zábavu postaráno.
Podobně jako z Vilcabamby se nám ani odsud nechtělo. Navíc nás čekal návrat do Quita, noční autobus a Katku následně i návrat do studené Evropy. Návratem do banánového "capitalu" Machaly a nočním autobusovým přejezdem do Quita jsme se zpožděním - tentokrát díky sesuvům půdy - naši velkou Ekvapouť ukončili.
V nadcházejících dnech jsme ještě chvíli čelili ekvakamarádství v pravém i ironickém slova smyslu, válčili s chorobou, kterou Volfka přivlekla z Česka a o níž tvrdí, že je to ekvádorský zákeřný virus. Zatímco chorobou nakazila El Checa, který ležel na smrtelné ani ne posteli ale podlaze učebny německého jazyka, užívala si poslední noc před odletem v salsa baru - "kamarádka". :o)))))
Po Volfce, víkendovém loučení a lehčím nákupu teplých svetrů a čepic do Chicaga jsme odletěli i my, vaši Los Checos. Část týmu byla velmi citově pohnutá, přeci jen půl roku bylo půl roku a ekvazemě nám za tu dobu přirostla k srdci. Como te extraňo mi lindo Ecuador… (jak mi chybíš, krásný Ekvádore…) zpíváme teď i my s milióny ekvádorských emigrantů všude po světě. Děkujeme Vám tímto za pozornost, komentáře a vzdálenou podporu.
S Ekvazemí se však definitivně neloučíme. Pokud budou dobré americké konstelace, přispějeme Vám později jedním velkým ekvapřekvapením. A pro dotazy, rady a kontakty jsme stále na našem emailu.

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.